
طراحی 1949 در دفتر طراحی میکویان گرویچ آغاز شد اولین پرواز در 1950 بود و تولیدش از 1951 شروع شد.
انواع
Mig-17A: مدل اولیه مجهز به موتور VK-1
Mig-17F مدل جدیدتری از میگ-17 که مجهز به موتورهای ارتقا یافته VK-1F بود و به نام Mig-17PF نامگذاری شد.
Mig-17PF مدل دیگر که مجهز به رادار Izumrud S-band شد.
Mig-17PFU دارای توانایی حمل چهار موشک کنترل شونده توسط رادار AA-1 "Alkali
جنگ افزارها
دارای یک توپ 37 میلیمتری NS-37 و دو توپ 23 میلیمتری NR-23 به علاوه امکان استقرار چهار راکت 8 x 55 mm هوا به هوا در زیر بالها و یا 500 کیلوگرم بمب را دارد. نقش اصلی که برای این هواپیما در نظر گرفته شده جنگنده برتری هواییست که امکان شرکت در عملیات زمینی را هم دارد.
این هواپیما در نیروی هوایی بیش از 30 کشور جهان خدمت کرده تولید آن تا 1958 در شوروی ادامه داشت و نزدیک به 6000 فروند از آن ساخته شد.
تولید تحت لیسانس شوروی در لهستان (Lim-5P) و در چین به نام J-5/F-4 ادامه یافت.
Specifications
Payload, 650 kg
Length, 36 ft, 5 in (11.1 m)
Span, 31 ft, 7 in (9.64 m)
Height, 12 feet, 6 inches
Weight, 14,770 lbs
Armament, • 3 NR-23 23mm Cannon
• 4 8x57mm rocket pods or
• 2 type 250kg bombs (729nm)
• 2 400 L drop tanks (936)
Engine, One Valer Klimov VK-1 turbojet with 5,952 lbs. of thrust
J-5 = Wopen TJ license-built Kilmov VK-1FTJ
Maximum speed, 696 mph
Range, 1,290 miles
Service Ceiling, 52,366 feet / 15850 meters
Internal Fuel, 1143 kg
In-Flight Refueling, No
Drop Tanks, 400 L drop tank with 325kg of fuel for 155nm range
Sensors, None
سوابق جنگی
این هواپیما در جنگ کره خاطره زیادی ندارد اما در ویتنام توسط خلبانهای اسطوره ای ویتنام هدایت می شد و موجب ترس خلبانان آمریکایی بود. این هواپیما از رقیب خود F-86 کوچکتر است اما از نظر عملکرد جنگی برابری می کند.
این هواپیما در نیروی هوایی این کشورها حضور داشته
Afghanistan, Albania, Algeria, Angola, Congo, Cuba, Ethiopia, Guinea Republic, Guinea-Bissau, Madagascar, Mali, Mongolia, North Korea (J-5), North Yemen, People’s Republic of China (J-5), Romania, Sri Lanka, Somalia, South Yemen, Sudan, Tanzania, Vietnam
نظرات شما عزیزان:
ادامه مطلب